LACHSESSIE | LACHWORKSHOP | LACHYOGA |
 
 

BESCHRIJVING

1. Opwarmertje:

Het team wordt opgesplitst in 2 subgroepen. Iedere subgroep krijgt 4 knikkers en een gekleurde buis. De deelnemers moeten de knikkers aan de andere kant van de ruimte of het veld krijgen via de gootjes zonder de knikkers te laten vallen. Het team dat het snelst aan de andere kant is zonder de knikkers te laten vallen, wint. Dit brengt hilarische taferelen met zich mee.


2. Samen een constructie bouwen:

De deelnemers worden opgesplitst in minimum 2 subgroepen en krijgen een briefing en de nodige materialen om de opdrachten uit te voeren. Ze krijgen de gezamenlijke opdracht een constructie van gootjes te bouwen met allerhande papieren en kartonnen materialen die wij voorzien, waardoor een knikker het zelfgebouwd traject moet afleggen naar een gezamenlijke eindbestemming. Aan het begin van de activiteit benadrukken we dat nadenken en planning van belang is en dat de teams minimaal vijf tot tien minuten moeten besteden aan het bespreken van ideeën voordat ze hun constructie zullen bouwen. Elke subgroep krijgt een knikker en moet een eigen goot bouwen. Vanuit elke subgroep wordt verder iemand afgevaardigd die aan een gemeenschappelijk ‘grote goot’ zal werken. Het gemeenschappelijk deel (de tussengoot of ) is de link tussen de verschillende goten en de eindbestemming van de verschillende knikkers en ballen.

De opdracht is om een parcours van enkele meters te maken met minstens twee à drie knikkergoten zodanig dat de knikker zo lang mogelijk aan het rollen blijft. Na het creëren van de constructies, komen alle teams samen om hun goten eerst apart te testen.

3. Finale

De knikkers starten tegelijkertijd bij het beginpunt van de goten (diverse teams) en moeten allemaal tijdens de laatste 5 seconden van de countdown in de eindbestemming binnenrollen. Knikkers die te vroeg of te laat zijn tellen dus niet mee voor het eindresultaat. Het doel van optie twee is dat elke knikker op tijd binnen is en meetelt voor het eindresultaat. Het voltallige team moet er dus voor zorgen dat alle knikkers binnen de tijd binnenrollen op de eindbestemming.

 

VOORDELEN?

Deze oefening wordt steeds uitgeschreven op maat van de klant. Bvb. Voor een autofabrikant stonden de ballen symbool voor wagens, bij een broodjesfabrikant waren het broodjes, enz. Waarop de vraag wordt gesteld een productielijn te bouwen voor hun product zodat deze tijdig (binnen de laatste seconden van de count down) bij de klant zou zijn (=de eindbestemming)

 

Deze activiteit stimuleert:

• Samenwerking
• Creatief denken
• Samen een doel bereiken
• Leren plannen
• Tijdsbeheer
• Plezier

 

PRAKTISCH

DEELNEMERS

10 – ∞

DUURTIJD

90 – 120 minuten

LOCATIE

Indoor of outdoor bij mooi weer 

Dienstverlenervoordekmo-p-828x240.png